Kreta – Platanias 2010

Den 23/4 åkte vi till Platanias – uttalas “Plattan-jass” fick man lära sig! :-)

Vi tog bilen till Arlanda och kom fram i god tid, så vi hann med lite taxfree på flygplatsen, köpte nån parfym och så, fick en väska med på köpet, och den hängde med under hela resan!

Planet lyfte på utsatt tid, 17.40 och det trodde jag aldrig, inte med tanke på vulkanutbrottet veckan innan, på Island.

Vi kom fram till hotellet, Rita Suites, vid 12 på naten lokal tid. På Kreta ligger man en timme före, så egentligen var klockan 11 svensk tid.

Rummet var jättefint och fräscht, inga kryp och bra ytor.

Vädret var ok tyckte vi, det är ju i alla fall natt, 16 grader ute och havslukt. Hotellet ligger ca 50 meter från stranden och vågornas brus och syrsor hörs.

Det dumma med att komma fram, och när man slår igång telefonen, är alla dessa sms man frå från lokala telebolaget! Jag räknade till 33 stycken såna “välkommen till Grekland-sms”.  Det slutade aldrig!

24/4

Vaknade kl 8 lokal tid och tyckte att det var dags att kliva upp, men det tyckte inte Daniel, och jag var nog rätt trött ändå, så jag somnade om jag med, och tur var väl det, för vädret var inte det bästa. Dis och kallt i luften. Trist! Jag som hade velat sola på en endaste gång!

Vi vaknade igen kl 10 och tog oss en egen liten sightseeing tur i området runt hotellet och ner till stranden. Tillbaka upp till affärsstråket och in på bageriet som låg bara runt hörnet. Vi gick tillbaka till hotellet igen och åt frukost på balkongen.

Efter frukosten så tog vi oss en tupplur igen, och trots att det inte var varmt så blir man trött i alla fall, kanske det beror på att man känner att man har semester, och inte har en massa måsten att göra hela tiden?

Vi betraktade solnedgången från hotellrummet, så vackert!

På kvällen så åt vi middag ute på en restaurang på lite högre höjd, 3e våningen. Jag beställde Kalvkött med champinjonsås och Daniel tog fläskfile´med pepparsås. Bra mat!

Efter maten så blev vi bjudna på en chokladkaka och Raki i ett snapsglas, för att hjälpa matsmältningen, som de sa! On the house, of course!

Såhär bra var utsikten från Restaurangen!

När middagen var avklarad så tog vi oss en tur på stan för att kolla i lite affärer, och helt plödsligt från en sidogata, kom en flock på 5-6 löshundar, fast med halsband, och slog följe med oss! Vi blev inte av med dem förrän en annan turist satte sig ner på huk och gosade lite med en av dem! Alla sorter, stora och små, och det såg nästan ut som om Lady och Lufsens kompisar hade flytt från hundfångaren!=)

Vi kom tillbaka till hotellrummet vid 22 tiden och med magen full av god mat blev vi trötta igen! Fast ett parti Rummy tog vi på balkongen, och tände ett värmeljus. Det blev så mysigt!

25/4

Vaknade lite senare än dagen innan, och kände ingen stress ner till poolen eller havet idag heller. Fortfarande disigt och mindre attraktivt väder. Vi gick till bageriet runt hörnet och köpte en paj med fetaost. Jag förstår inte varför de envisas med att kalla allt bröd för paj, när det i själva verket är croissant-bröd? Den var god, men lite för fet för frukost.

Vi tog en ny tur till stranden och kollade in den lilla hamnen som fanns där. Kallt och blåsigt, men några starka viljor såg vi som badade i alla fall. Hamnen var jättegullig och några fiskebåtar låg förtöjda där.

En liten sjöborre fick vi se! =)

Senare på dagen kom faktiskt solen fram lite och vi testade poolområdet lite, fast inget bad, bara sola lite!

Senare på kvällen gick vi på en restaurang som hete Metaxia, där jag beställde lammkotletter med vitlökssås, och det var väl ok, fast lite lite mat, jag hade gärna haft lite mera på tallriken!

26/4

Sov till kl 9 på morgonen och det såg ut att ha regnat under natten. Vi lade oss vid poolen vid 11 tiden och låg kvar till 13, då gick solen i moln och det blev genast kallare ute. Lite sömn och ut på byn igen vid 18tiden för lite shopping. Vi gick ner till havet för att kolla på vågorna då det börjat blåsa rätt ordentligt!

Vi gick tillbaka till hotellet och talade lite med Ving om att ta en utflykt till Chania i morgon.

27/4

Det börjar bli en vana nu att vakna vid 10 tiden då det ändå inte är fint väder så att man kan gå ner till havet eller poolen för att sola. Men denna dag valde vi att ta en liten busstur in till Chania.

Man går in i bussen och sätter sig, sen kommer det en konduktör som man köper biljetten av. Resan in till staden kostade 3 euro för båda oss två. Busstationen var stor och hade flera utgångar, så det var bara till att gissa vilken man skulle välja för att komma till marknaden bland annat. Vi hade blivit tipsad av Vings guide att ta oss ner till hamnområdet om vi ville slå ihjäl några timmar under siestan, och var det inte typiskt? Kom vi inte fram en halvtimme innan siestan började?? Så vi började knalla.

Efter många om och men, så hittade vi till hamnområdet där restaurangerna var öppna, och eftersom det blåste och regnade lite var det skönt att sitta inomhus och äta. Jag beställde kyckling med currysås, och Daniel fläskfile med pepparsås. Den lunchen var den dyraste på hela resan, närmare 32 euro kostade den, vilket kan jämföras med 320 svenska kronor! Och ja, det var gott och vi blev mätta! =)

Inkastaren var jättetrevlig, pratade lite svenska med oss, fastän han såg ut som en äkta grek, om man får ha såna fördomar!

Vi besökte även ett gammalt munkkloster, där inne var det jättefint! Första gången som jag satte min fot i ett kyrkligt hus med Katolska anor! Riktigt vackert!

De vackert snidade dörrarna kunde man titta länge på…

Väl inne så kunde man för valfri peng köpa ett handstöpt ljus och tända för nån anhörig eller vän som gått bort. Jag tände mitt för mormor…

Vi fortsatte vår vandring genom staden och det fanns massor av små butiker, var man än vände sig!

Vi fortsatte tills vi kom till en stor inomhusmarknad, huset var format som ett stort plus, så höll man höger hela tiden så kunde man beta av alla affärerna där inne! Där såldes allt från traditionellt krimskrams, honung, olivolja, havssvampar, vinställ i olitvräd och smycken, till färdig mat och ostar och hela flådda kaniner och fiskar i de olika slag som finns! På vissa ställen luktade det rätt starkt, men det får man ta! =)

På kvällen när vi kom tillbaka till Platanias igen så tog vi oss en tur till havet för att leta lite uppsköljda snäckor och bada fötterna lite. Fortfarande mätta av lunchen så köpte vi en pizza att dela på, och det var bland de godaste och mastigaste pizzorna jag nånsinn ätit! Dyr, men god… 9,5 euro…

28/4

Äntligen kom solen som vi väntat på så länge!!

Vi låg vid poolen från kl 10 och låg där tills kl 15, och jag tyckte ändå  inte att jag fått nån färg, fast det beror ju på vem man jämför med. Tråkigt att ligga bredvid Daniel som bara behöver tänka på att han ska sola, så blir han brun… Men väl inne på rummet igen så såg jag att jag faktiskt fått lite färg jag med!

29/4

Fint väder idag igen, så vi passade på att sola igen. Denna dag låg vi till klockan var närmare 16 och man blev “mätt” på sol. Vi gick upp på rummet och även denna dag blev det en liten middagslur. Det är gott att sova! =)

Vi tog en tur på stan igen och jag bestämde mig för att köpa såna små keramikhus jag hade sett dagen innan, men hur jag än sökte så fann jag inga hus! Alla affärer ser ju nästan likadana ut, så det var svårt att veta vilken man skulle gå in i? Kvällen slutade med att jag inte hittade de små husen och jag började bli lite frustrerad, för nu hade jag ju bestämt mig! Vi åker ju i morgon!!

Nåja, sista kvällen tänkte vi passa på att äta gott och det gjorde vi! Vi satt på en veranda som vätte mot havet och åt en god middag. Denna gång satsade jag på en klassisk fläskfile med vitlökssås. Till förrät tog jag friterade ostbollar,som var jättegoda! Stora som pingispollar, bara med ost! Hela 5 stycken fick jag, och det var nästan lite för mycket ost, tillochmed för mig!

30/4

Sista dagen i Platanias, och vi vaknade kl 10 igen. Vi skulle vara utcheckade kl 12 på dagen, trots att transferbussen inte skulle komma förrän kl 20,40. Nästan 9 timmar att slå ihjäl utan rum! Hur kul är det?

Nåja, vi fick ställa väskorna nere i hotellets källare, så vi satt hela dagen nästan vid poolen och läste under ett parasoll. Med undantag för att gå en sista sväng på stranden och på stråket igen. Jag ville ju hitta mina små hus!

Och se på den! Jag fann husen!! I samma affär som jag sökt minst 2 gånger innan, fast nu gick jag på andra sidan om en monter och blickade lite längre ner, och där stod de! Även fast de kostade runt 3 euro styck så köpte jag flera stycken! De är ju så fina, ser ut som små grekiska små fyrkantiga hus… Jättesöta!

Dagen gick sakta och jag hann läsa ut en tjock bok under tiden vi väntade, men tillslut var kvällen här och vi skulle få åka hem. När man väl väntar, då kan jag lika gärna åka på en gång så att man har det gjort, för det är så jobbigt att bara vänta. Transferbussen skulle som sagt komma 20,40, men den dök inte upp förrän 21, så vi blev lite oroliga där ett tag. Framme på flygplatsen var det dags för incheckning och vi fick stå i kö. Incheckad och klar så gick vi vidare till taxfreen, och vad ser jag där om inte små keramikhus som jag letat som en galning kvällen innan! =) Hade jag vetat det så hade det ju inte behövt vara nån panik!

Väl på planet, fick vi vänta igen… en lastlucka gick inte igen som den skulle och vi blev stående i en timma innan vi kom iväg. Men iväg kom vi ju!

Framme på långtidsparkeringen Benstocken kl 5 på morgonen och så bar resan iväg till lilla Sollefteå igen!

Betyg av resan ++++ av 5 möjliga

4 plus var det inte värt egentligen, men det höjdes av den trevliga hotellpersonalen och det fina hotellet. Skulle jag sätta betyg på vädret och hur dyrt det var, så skulle det inte bli så många.

4 Responses to Kreta – Platanias 2010

1. Gunzan says:

Men TACK för dokumentationen, jättekul att läsa och fina bilder.
    Jag vill tyvärr ge —-
    (4 minus av 5 där 5 är väldigt uselt och 1 inte så bra)
    för avsaknaden av bild på det lilla huset som du hade panik över att köpa.
    DET hade jag velat sett oxå, men det går bra att bjuda på kaffe istället så kan jag se det hos dig :)

2. GuggiS says:

Vad kul att se bilder från Platanias! Var där själv på semester 1992 och det var då INTE sig likt som jag kan se på dina bilder 😀
    Det är säkert utbyggt massor!
    Säger som Gunzan, jag hade velat se de små husen också.

3. Elin says:

Tyckte det såg riktigt nice ut…blir avis! Vill också utomlands, fast det lär nog dröja nåt år till…Kram!

4. Annso says:

Helleu !
    Vad mysigt det såg ut, men nu hade ni
    väl en nedra tur som kom iväg mellan
    vulkanaska o strejk osv.!Men när jag läste det där med ljuset för Farmor
    började jag gråta…Jag saknar henne